Rekenkameronderzoek
In de kaderstellende en controlerende taken is de rekenkamer een krachtig instrument van de raad. Of beter: kán dat zijn. Met advisering en onderzoek dragen we daar graag aan bij. Want snappen hoe je het dualisme in het lokale bestel in praktijk brengt, dat kenmerkt de aanpak van Necker.
Al bij de invoering hebben we rekenkamers actief ondersteund bij de oprichting. We voeren overal in Nederland rekenkameronderzoek en evaluaties uit, verzorgen trainingen en bieden op interim-basis ambtelijk-secretarissen en onderzoekers. Ook verzorgen (en ontzorgen) wij voor een flink aantal gemeenten de gehele rekenkamer via het directeursmodel.
Uitvoerbare en realistische aanbevelingen
Afhankelijk van het te onderzoeken thema en de gekozen onderzoeksvorm, betrekken we bij de uitvoering van elk onderzoek gespecialiseerde onderzoekers die aan ons bureau verbonden zijn. We doen aanbevelingen die realistisch en uitvoerbaar zijn. Een goed onderzoek dat in de la verdwijnt ligt daar namelijk in schoonheid te sterven.
Modern rekenkameronderzoek
Sinds de oprichting van lokale rekenkamers in 2002, is rekenkameronderzoek veranderd. Naast waardevol onderzoek naar ‘klassieke onderwerpen’ zoals externe inhuur, regie op gemeenschappelijke regelingen en financiën, wordt er nu meer onderzoek uitgevoerd naar onderwerpen die rechtstreeks aan inwoners raken. Naast de vele landelijke evaluaties over de rol en het functioneren van de lokale rekenkamers, hebben zij ook kritisch naar zichzelf gekeken. De vraag die daarbij centraal staat: hoe draagt de rekenkamer bij aan een overheid die dicht bij haar inwoners staat?
Bij Necker geloven wij dat een rekenkameronderzoek naar bijvoorbeeld het beheer in de openbare ruimte, de participatiewet of dienstverlening niet compleet is zonder het perspectief van inwoners. Daar zijn verschillende methodieken voor, denk onder andere aan digitale consultaties, straatinterviews, werksessies en groepsinterviews. Deze onderzoekvormen brengen het perspectief van inwoners rechtstreeks naar de gemeenteraad.
Het is van belang om goed na te denken over wie je bevraagt, wie zij precies vertegenwoordigen en welke conclusies de rekenkamer mag trekken ten aanzien van het ‘inwonersperspectief’. De ervaringen van dorps- en wijkraadsleden krijgt immers een andere lading in een onderzoek naar de samenwerking tussen gemeente en dorps- en wijkraden, dan in een breed onderzoek naar de leefbaarheid in de gemeente. Dat betekent niet dat individuele ervaringen of die van specifieke groepen niet van belang zijn; ze moeten wel worden gewogen. Wij gaan hier graag met u over in gesprek.
Necker als rekenkamer: het directeursmodel
Rekenkamers zijn ingesteld om raden en Staten te ondersteunen in hun kaderstellende en controlerende rol. En om transparantie te bieden aan de samenleving. Hoge doelen, die soms lastig realiseerbaar zijn. Een goede rekenkamer zit dicht op de volksvertegenwoordiging, toont voeling met de samenleving en heeft gezag in de organisatie. Necker geeft onafhankelijk en betrokken invulling aan 10 gemeentelijke rekenkamers.
De rekenkamer is er in het duale bestel in de eerste plaats voor de gemeenteraad. Maar onze directeuren werken vanuit een breder perspectief, en zijn gericht op toegevoegde waarde voor het samenspel. Zodat ook college en ambtelijke organisatie van de onderzoeken profiteren. Het directeurschap combineren we met een projectplan waarin duidelijke afspraken staan over af te leveren onderzoeken, en over de frequentie van het onderzoek. Zo is effectiviteit gewaarborgd.