Heldere verantwoording

Zonder verantwoording verliest een democratie z’n legitimiteit. Onze onderzoekers geven inzicht in behaalde resultaten of krijgen boven tafel waar wat is misgegaan. Mét oog voor de lessen die te trekken zijn. Zorgvuldig, onafhankelijk en met gevoel voor de politiek-bestuurlijke context.
Onderzoek met impact
Onafhankelijkheid, zorgvuldigheid en een bak aan ervaring: het is de basis. Maar daarmee ben je er niet. Een goed onderzoek dat vervolgens in de la verdwijnt ligt daar in schoonheid te sterven. Pas bij de duiding van de uitkomsten binnen de politiek-bestuurlijke context ontstaat handelingsperspectief. Wij willen het openbaar bestuur verbeteren met onze onderzoeken. Daarom zijn we positief-kritisch en hebben we aandacht voor inhoud én proces.
Raads- en Statenonderzoek
Een onderzoek in opdracht van een politiek orgaan vereist zorgvuldigheid. Wat de aanleiding ook is en welke belangen er ook spelen; het onderzoek moet feitelijk en helder zijn. Pas dan legt het de basis voor een debat en bieden de onderzoeksresultaten de mogelijkheid om verantwoording af te leggen. En pas dan kan er lering voor de toekomst worden getrokken. Als marktleider in raadsonderzoek beschikken we over een breed palet aan mogelijkheden. Van relatief licht onderzoek in opdracht van de raad tot het zwaarste onderzoeksinstrument, de raadsenquête ex art 155a. Ongeacht de vorm: inhoud en proces krijgen van ons evenveel aandacht.
Evaluatie- en beleidsonderzoek
Een beleidsevaluatie of beleidsonderzoek is een essentieel instrument voor overheden om inzicht te krijgen in de totstandkoming, inhoud, uitvoering, en resultaten en effecten van hun beleid. Dit leidt binnen de politiek-bestuurlijke dynamiek tot heldere verantwoording en legt bloot waar het goed gaat én waar het beter kan. Relevant als het fout gaat, maar juist ook als het goed gaat. Nog meer dan bij rekenkamer- of raadsonderzoeken moeten evaluaties praktisch toepasbaar zijn. Daarom werken wij vaak met spiegelsessies of de doelgroep van beleidsmaatregelen of een concreet handelingsperspectief te kunnen schetsen.
Rekenkameronderzoek
De rekenkamer is een krachtig instrument van de raad of Staten. Of beter: dat kán dat zijn. Onze onderzoeken dragen daaraan bij. Dankzij beproefde onderzoeksvormen die de rekenkamer proactief kan inzetten, toegesneden op de lokale wensen. De systematiek van een goed rekenkameronderzoek beheersen we, de expertise op alle rekenkamerthema’s hebben we in huis. Zo komen gevoel voor context en kennis van inhoud samen.
Invulling rekenkamerfunctie
Rekenkamers zijn ingesteld om raden en Staten te ondersteunen in hun controlerende rol. En om transparantie te bieden aan de samenleving. Hoge doelen, die soms lastig realiseerbaar zijn. Een goede rekenkamer zit dicht op de volksvertegenwoordiging, toont voeling met de samenleving en heeft gezag in de organisatie. Necker geeft onafhankelijk en betrokken invulling aan 18 gemeentelijke rekenkamers.

Inrichting en werving van rekenkamer
Necker is al 20 jaar een vaste partner voor rekenkamers in Nederland. Met onderzoek, maar ook met advisering over oprichting en doorontwikkeling van de rekenkamer als instrument. Nadat het in 2023 verplicht werd om een onafhankelijke rekenkamer te hebben, begeleidden we diverse gemeenten om een eigenstandige rekenkamer op te richten. Onze expertise met werving & selectie én onze expertise van rekenkamers maakt dat wij ook voor uw gemeente een passend en ontzorgd wervingsproces kunnen vormgeven.
Onze diensten
Beleidsevaluatie
Lees verderRaad- en statenonderzoek
Lees verderRekenkameronderzoek
Lees verderDoeMee-onderzoek
Lees verderInrichting en werving rekenkamers
Lees verderOnze experts helpen u verder

Op de hoogte blijven?
Blijf op de hoogte via onze Necker nieuwsbrief. Naast de algemene nieuwsbrief delen wij ook updates specifiek voor griffiers, rekenkamers of burgemeesters. Klik op inschrijven en bepaal welk nieuws u wilt ontvangen.