Inrichting en werving Rekenkamers
Necker is al 20 jaar een vaste partner voor rekenkamers in Nederland. Met onderzoek, maar ook met advisering over oprichting en doorontwikkeling van de rekenkamer als instrument. Nadat het in 2023 verplicht werd om een onafhankelijke rekenkamer te hebben, begeleidden we diverse gemeenten om een eigenstandige rekenkamer op te richten.
Een match tussen raad en rekenkamer
Een rekenkamer kan een belangrijk onderzoeksinstrument zijn voor de raad, dat zijn controlerende en kaderstellende rol ondersteunt en verstevigt. Om een effectieve rekenkamer te zijn, moet er een match zijn tussen de behoefte en wensen van de raad en het profiel en de inrichting van een rekenkamer. Hoe verhoudt de rekenkamer zich tot de gemeenteraad? Is er behoefte aan praktische toepasbare rapporten of wil de raad interessante bestuurskundige en wetenschappelijke inzichten? Is er behoefte aan een strenge controleur of wil de raad een positief-kritische meedenker?
Allemaal vragen die beantwoord moeten worden voordat de vorm en inrichting van een rekenkamer bepaald kan worden. Necker heeft in de afgelopen jaren een flink aantal gemeenten geholpen met het bepalen van hun behoefte, en vervolgens geadviseerd over de inrichting van hun rekenkamer.
Het vinden van de juiste rekenkamerleden
Op basis van de wensen over de rekenkamer, kunnen een aantal uitgangspunten voor de leden van de rekenkamer geformuleerd worden. Deze uitgangspunten vormen de basis voor de profielschetsen. Bij een meerhoofdige rekenkamer maken wij in de profielschetsen onderscheid tussen de voorzitter enerzijds en de externe leden anderzijds, omdat hun rollen verschillend zijn.
Voor de werving van kandidaten gebruiken wij onder andere sociale media, vakbladen en -websites zoals Binnenlands Bestuur en de Vereniging van Rekenkamers en vacaturesites. Daarnaast maken wij tijdens de werving ook uitdrukkelijk gebruik van het eigen ruime netwerk om te zoeken naar goede kandidaten. Zowel de direct betrokken adviseurs als onze collega’s, benaderen potentiële kandidaten in ons netwerk actief. U kunt er op die manier van op aan dat we de vacature gericht bekendmaken bij mensen die hiervoor interesse en capaciteiten hebben.
Wij ondersteuning de selectiecommissie vanuit de raad met een brievenselectie, trainen de selectiecommissie op het voeren van selectiegesprekken (waar de adviseur vervolgens zelf ook bij is) en ontzorgen het gehele proces. Na dit proces staat alles in de steigers voor de gemeenteraad om een passende en eigen rekenkamer te installeren.
Het opstarten van een rekenkamer
De kennis die wij hebben opgedaan over de gemeente, de wensen van de gemeenteraad en onze kennis over rekenkamers willen wij graag delen met de nieuw ingestelde rekenkamer. Wij kunnen daarom ondersteunen bij het opstarten en inrichten van processen zoals het opstellen van een onderzoeksprotocol en reglement van orde. Daarnaast hebben wij meermaals trainingen gegeven aan nieuwe rekenkamerleden om snel te komen tot een effectieve rekenkamer die de raad kan ondersteunen.