Democratie
maak je.

Experts in decentraal bestuur

Thema: Heldere verantwoording

Onderzoek citymarketing Enschede

Bij een sterke citymarketingstrategie kun je de volgende vraag meteen beantwoorden: “Wat is het eerste dat in je opkomt als je aan Enschede denkt?” Het antwoord daarop voor Enschede was nogal divers. Is Enschede bijvoorbeeld een industriestad, een studentenstad, de stad van FC Twente? Het probleem zat hem niet in wat de stad te bieden heeft, maar op welke punten ze zichzelf wil profileren. 

Citymarketing door een extern bureau

De gemeente Enschede heeft haar citymarketing extern georganiseerd. Dit betekent dat professionals buiten de gemeentelijke organisatie aan de slag gaan met marketing. Dit is een vorm die in veel gemeenten gekozen wordt. Het nadeel hieraan is dat de verantwoordelijkheid voor de visie en content vaag wordt. Want wie bepaalt nu de strategie: marketeers of de gemeente?

Wie bepaalt de strategie?

Ook deze vraag speelde in Enschede. Onduidelijkheden bestonden over wie nu precies voor wat verantwoordelijk was. Hierdoor speelden in de organisatie en bij de marketeers verschillende projecten door elkaar. Resultaat hiervan was dat de gemeente en marketeers bijvoorbeeld verschillende slogans gebruikten. Voorbeelden hiervan zijn: “Enschede, stad van nu” en “Enschede ondernemende kennisstad” of “Enschede Fietsstad 2020”. Dit zorgt ervoor dat de stad bekend staat om vele dingen, maar eigenlijk om niets.

Het advies van Necker van Naem was dan ook om met elkaar opnieuw te bepalen hoe de citymarketing in de stad geregeld moet worden. Want Enschede heeft genoeg te bieden, daar was iedereen het uitvoerig over eens.

Volgend project: Begeleiding werving & selectie griffier Vlaardingen Of lees meer over Heldere verantwoording projecten of het thema