Digitale dienstverlening in Sint-Michielsgestel
De samenleving wordt in toenemende mate digitaal bediend. Hierin staan gemeenten voor een belangrijke keuze: richten we de dienstverlening online in, of houden we ook andere kanalen open? En zo ja, welke kanalen? De inwoner staat hierbij centraal. Daarom onderzochten we voor de rekenkamercommissie Sint-Michielsgestel niet alleen het beleid omtrent digitale dienstverlening, maar ook de beleving hiervan door inwoners en ondernemers.
Geen traditioneel beleidsonderzoek dus. We hebben de ervaringen van inwoners en ondernemers in beeld gebracht met een enquête onder het burgerpanel en door middel van geo-targeting. De respondenten hebben allerlei waardevolle suggesties voor verbeteringen meegegeven. Voorbeelden hiervan zijn een betere functie om foto’s via het contactformulier te versturen en een andere indeling van de website. E-mail bleek veruit het favoriete middel om informatie te ontvangen. De aansluiting van het beleid op de ervaringen en wensen uit de praktijk kon op deze manier geanalyseerd worden. Op basis van deze analyse heeft de rekenkamercommissie de raad concrete handvatten geboden voor de inrichting van het dienstverleningsbeleid.